Ook artikelen van verkooppartners worden zonder kartonnen doos verzonden

Bol.com gaat dit jaar twee keer zoveel artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos ten opzichte van vorig jaar. Daarmee bespaart het bedrijf een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal en brengt het de eigen CO2-uitstoot verder terug. Momenteel is ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig van verpakkingen. Het online platform begon in 2019 al met het schrappen van de herkenbare blauwwitte doos bij de verzending van 3,5 miljoen artikelen. In 2020 worden dat er naar verwachting 7 miljoen. Alleen wanneer het echt noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de bescherming van het artikel, pakt bol.com een artikel zo duurzaam mogelijk in.

Klimaatneutraal winkelen in 2025

Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden”, legt Jori Ebskamp, manager MVO en duurzaamheid bij bol.com, uit. “En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we dus alleen nog een verzendlabel op.Voorbeeld (opent in een nieuwe tab)

Bol.com bespaart zo een enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal én de CO2-uitstoot die met de productie daarvan gepaard gaat. Bol.com streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat de directe voetafdruk wordt teruggebracht tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket. Door het zoveel mogelijk schrappen van de verzenddoos komt het waarmaken van deze ambitie weer een stap dichterbij.

Luchtbedden en kerstbomen

De afgelopen maanden nam bol.com het hele assortiment van 23 miljoen artikelen onder de loep om kritisch na te gaan wat er allemaal zonder bol.com-doos verstuurd kan worden. Ebskamp: “Daarnaast onderzoeken collega’s in het distributiecentrum welke artikelen met een kleine aanpassing aan de originele verpakking geschikt zouden zijn voor onverpakt verzenden. Deze informatie delen we met onze leveranciers, die de originele verpakkingen op hun beurt weer geschikt maken voor online winkelen. Zo kunnen we ieder jaar weer meer artikelen zonder kartonnen doos verzenden. Nu bijvoorbeeld ook glijbanen, luchtbedden, buggy’s en kerstbomen.

Ook verkooppartners duurzamer

Inmiddels verkopen meer dan 30.000 verkooppartners hun artikelen via bol.com. Een deel van hen besteedt de logistiek uit aan het online platform en slaat de voorraden op in het distributiecentrum van bol.com. Bol.com beoordeelt of ook deze artikelen geschikt zijn om, eventueel na een kleine aanpassing, onverpakt te verzenden. Hiermee wil bol.com ook partners ondersteunen om duurzamer te verpakken en bezorgen.

Over bol.com en duurzaam ondernemen

Duurzaam wordt de nieuwe realiteit, ook bij bol.com. We willen het elke dag beter doen: van zo zuinig mogelijk verpakken en bezorgen tot het gebruik van 100 procent lokale wind- en zonne-energie in onze gebouwen. We zijn de grootste online winkel van Nederland en België, daardoor kunnen we met onze inspanningen impact maken. Onze ambitie? We streven naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat we onze directe voetafdruk terugbrengen tot 0 gram CO2-uitstoot per pakket.

In onze duurzame winkel kunnen klanten nu al een bewuste keuze maken, waarbij we binnen een aantal jaar voor elk artikel een duurzamer alternatief aanbieden. En door het optimaliseren van onze website moet het kiezen van een verantwoorder artikel steeds makkelijker worden. Verder verpakken onze slimme inpakmachines steeds meer en beter op maat. We verzenden 75 procent van de artikelen zonder opvulmateriaal. Samen met ons netwerk van leveranciers, collega’s, tienduizenden verkooppartners en miljoenen klanten maken we duurzamer leven makkelijker. Voor meer informatie over bol.com en duurzaamheid: bol.com/verantwoordondernemen