Bol.com haalt fenomeen Singles’ Day naar België

Bol.com haalt de populairste winkeldag ter wereld naar België: Singles’ Day. Daarmee introduceert de winkel op 11 november een extra feestdag waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen. In Azië is Singles’ Day het grootste winkelfenomeen dat er bestaat en jaar na jaar worden verkooprecords verbroken.

Sacha Buyck, manager België bij bol.com: “Er zijn steeds meer alleenstaanden in Vlaanderen[1], en in combinatie met de continue behoefte aan voordelige aanbiedingen en aandacht voor jezelf, denken wij dat nu ook België klaar is voor Singles’ Day. Al eerder introduceerden wij voor onze klanten de bekende retaildag Black Friday; er werd nog nooit op één dag zoveel besteed in onze winkel als toen. We verwachten dat bij Belgische klanten ook Singles’ Day zal aanslaan.”

Belgische consument klaar voor Singles’ Day
Hoewel Singles’ Day in België nog vrij onbekend is, zien we toch een duidelijke trend; het aantal keer dat er gezocht werd op Singles’ Day ten opzichte van twee jaar geleden is verdubbeld. Vorig jaar kende Singles’ Day al enorme groei in Nederland, waar vooral beautyproducten het goed deden. Er werd vier keer meer make-up en parfum gekocht dan op een gemiddelde dag. Uit data weten we wat er leeft bij Belgische klanten en dus brengen we Singles’ Day ook naar België met aanbiedingen specifiek afgestemd op de Belgische markt”, vervolgt Sacha Buyck.

Volgens Gino Van Ossel, professor Retail bij Vlerick Business School, is de kans groot dat Singles’ Day in België een vaste waarde zal worden: “Singles’ Day past in een rijtje van uit het buitenland ingevoerde ‘feesten’, zoals Halloween en Black Friday, die intussen ook in België lokaal relevant en populair zijn. Toch is er iets bijzonder aan: in ons land valt hij in tegenstelling tot in het buitenland altijd op een feestdag en dus op een sluitingsdag van de meeste winkels. Net daarom verwacht ik dat meer Belgische webshops op de kar van Singles’ Day zullen springen, om ook die dag consumenten te bedienen. En hoe meer partijen meedoen, hoe groter de kans dat Singles’ Day op termijn in ons land zal uitgroeien tot een belangrijke koopdag.”

Onder het motto “Yay! Singles’ Day!” biedt bol.com op 11 november interessante deals aan om jezelf te vieren. Op deze dag zijn er bij bol.com duizenden scherpe kortingen in onder andere de productcategorieën: make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken, DVD’s. Op de ‘afteldagen’ 8, 9 en 10 november krijgen klanten al een voorproefje van Singles’ Day; elke dag staat één topdeal centraal.

Het ontstaan van Singles’ Day
Hoe is Singles’ Day ontstaan en zo groot geworden?

1993 – Vier studenten van de Nanjing Universiteit vierden op 11/11 (vanwege de vier enen) dat ze single waren. Wat begon als een ludiek idee onder vrienden, werd vervolgens een jaarlijks feest voor de hele campus. Niet lang daarna werd het een fenomeen in heel China; op Singles’ Day zetten singles overal de bloemetjes buiten.

2009 – Waar het voorheen vooral ging om feesten, etentjes en uitgaan van vrijgezellen op Singles’ Day, was dit jaar een omslagpunt. Bij de online winkels in Azië ging het niet meer enkel om singles, maar 11 november bleek de meest gunstige datum voor superaanbiedingen.

2017 – Bol.com haalt de populairste winkeldag ter wereld naar Nederland. Daarmee introduceert de winkel op 11 november (11/11) een extra Nederlandse feestdag waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen.

2018 – Eerste Singles’ Day bij bol.com in België: bol.com/singlesday

[1] Onderzoek Vlaamse Overheid, 2016